LALA RAŠČIĆ – FRAU RITTER 2.0, PROGRAM MEŠTROVIĆVOG PAVILJONA U GOSTOVANJU

LALA RAŠČIĆ
FRAU RITTER 2.0
16. 4. – 03. 5. 2025.
PROGRAM MEŠTROVIĆVOG PAVILJONA U GOSTOVANJU
POGON JEDINSTVO – MALA DVORANA

Nastavljamo s Programom Meštrovićevog paviljona u gostovanju, samostalnom izložbom Lale Raščić ”Frau Ritter 2.0”, koja će se otvoriti 16.4. 2025. u 19.00 u Pogonu Jedinstvo  – Mala dvorana (Trnjanska struga 34, 10000, Zagreb). Izložba ostaje otvorena do 03. – 5. 2025.

Polazeći od audio-vizualnog eseja, instalacija istražuje slojevite odnose između žene i zmije, motiva duboko ukorijenjenog u povijesti umjetnosti, mitologiji i kulturnim narativima. Kroz kombinaciju sinkroniziranih dia-slide projekcija i pripovjednog glasa, Raščić oblikuje vizualno i diskurzivno polje u kojem se isprepliću povijesne činjenice, spekulacije i kritički osvrti.

Instalacija je prvotno kreirana za Zemaljski muzej BiH, a konceptualno se naslanja na specifičan kontekst tog prostora – prirodoslovni paviljon i prostoriju poznatu kao “zmijarnik“. U tom se okruženju umjetnica susreće s likom botaničarke Hilde Ritter-Studničke, znanstvenice čiji je rad ostao uglavnom marginaliziran, no čija se figura u ovom radu transformira u svojevrsni vodič kroz narativnu i vizualnu strukturu instalacije. Istražujući zmiju kao biološki fenomen i simboličku figuru, Raščić otvara širi dijalog o odnosima moći, percepciji ženskog tijela te kulturnim projekcijama koje kroz povijest oblikuju poimanje ženstvenosti, znanja i autoriteta.

Motiv zmije provlači se kroz brojne mitološke i religijske sustave – od drevnih božanstava plodnosti do judeo-kršćanskog koncepta iskušenja i grijeha. Ova ambivalentnost – između štovanja i demonizacije – ogleda se i u povijesnim prikazima žena koje su često bile poistovjećivane s opasnošću, zavođenjem i prijetnjom, ali istovremeno i s mudrošću, iscjeliteljstvom i tajnim znanjima. Raščić u svom radu istražuje upravo te tenzije, povezujući ih sa znanstvenim otkrićima, etnološkim predajama i vlastitim obiteljskim narativima.

Formalno, “Frau Ritter 2.0” oslanja se na tehnološki i materijalni jezik dijaprojekcija, stvarajući specifičnu vizualnu atmosferu koja podsjeća na stare i zapostavljene oblike medijskog prikazivanja. Umjetnica koristi crno-bijeli dia-film i eksperimentira s analognim foto-kemijskim procesima, čime ne samo da referira na povijest medija, već i gradi specifičnu vizualnu poetiku rada. Metodološki, projekt se dijelom oslanja na pristupe povjesničara umjetnosti Abyja Warburga, koji je kroz svoje istraživanje ikonografskih obrazaca i njihove migracije u različitim kulturama stvorio temelj za razumijevanje slike kao nositelja kolektivne memorije.

Završni segment rada poprima bajkoviti ton, povezujući mitološke i osobne priče u završnu naraciju o princezi-zmiji. Ovaj pripovjedni element ne samo da evocira folklorne obrasce, već i simbolički zaokružuje promišljanja o povijesnoj percepciji žene i njenog odnosa prema znanju, prirodi i društvenim strukturama. Instalacija je posvećena prerano preminuloj feministkinji Jasenki Kodrnji, čiji citat služi kao konceptualna osovina rada:

“Iz stava kulture prema prvobitnoj prirodi i ženi slijedit će u osnovi i stav prema tom simbolu – od obožavanja do degradacije.”

U tom smislu, Frau Ritter 2.0 nije samo vizualna i narativna reinterpretacija jednog specifičnog povijesnog trenutka, već i spekulativna rekonstrukcija kulturnih paradigmi koje nastavljaju oblikovati našu percepciju svijeta.

Martina Miholić

 

Životopis umjetnice – Lala Raščić

 

 

Radno vrijeme Pogona Jedinstvo:
pon – ned 16 do 20 sati
(osim 20., 21.4. i 01. 5. 2025. )

 

Organizator:

  

Partner:

Uz potporu:

      

 

Info

MEŠTROVIĆEV PAVILJON ZATVOREN ZBOG OBNOVE

INFORMACIJE ZA POSJETITELJE

 

 

 

Izložbe

 

 

 

 

Izdvojeno

PLATI UMJETNIKA!

HDLU