IZLOŽBA: BARRY WOLFRYD – SPEKTAKULARIZIRANJE MARGINE: PROŽIMAJUĆI SVJETOVI BARRYA WOLFRYDA
BARRY WOLFRYD
SPEKTAKULARIZIRANJE MARGINE: PROŽIMAJUĆI SVJETOVI BARRYA WOLFRYDA
Galerija PM, Dom HDLU (Meštrovićev paviljon)
14.9.-8.10.2023.
Otvorenje izložbe BARRYJA WOLFRYDA – SPEKTAKULARIZIRANJE MARGINE: PROŽIMAJUĆI SVJETOVI BARRYA WOLFRYDA bit će u četvrtak, 14.9.2023. u 19.00 sati, u galeriji PM, Doma HDLU (Meštrovićev paviljon).
„U umjetničkom opusu Barrya Wolfryda prisutne su dvije konstantne i ponavljajuće linije a povezane su kulturnim konstruktima koji su ga oblikovali. Jedna je vezana uz Wolfrydovu rodnu zemlju Sjedinjene Američke Države a druga uz Meksiko i grad u kojem od 1985 živi i stvara, Mexico City. Wolfyd je rođen u Los Angelosu i formalno umjetničko obrazovanje započeo je na Housatonic Community College u Bridgeportu u Connecticutu. Preselivši se u Meksiko 1975. godine svoje je obrazovanje nastavio na različitim uvaženim visokoškolskim institucijama u Meksiku i SAD-u. U svom mi je kazivanju više puta istaknuo da su ga na različitim stranama svijeta pitali „kako si ti došao u Meksiko“, na što bi on jednostavno odgovorio „pa u VW kombiju“. Upravo se u tom Wolfrydovom odgovoru očituje dihotomija njegove umjetničke poetike; američka jednostavnost i otvorenost (kao što je to živjeti nomadski od doba Jacka Kerouaca pa sve do filma Nomadland)[1] i meksička sklonost mistificiranju, natprirodnom i sudbinskom (u meksičkoj kulturi materijalizirana u ikoničnim proslavama Dana mrtvih ali i u opusu Leonore Carrington). Te se dvije linije, američka i meksička u Wolfrydovom se umjetničkom opusu kako onom slikarskom tako i kiparskom izmjenjuju i nadopunjuju stvarajući tako jedinstvenu poetiku. (…)
(…) U Galeriji Proširenih medija, Barry Wolfryd nam se predstavlja ciklusom radova, koji se vežu uz njegovu aktualnu izložbu u muzeju Arocena, Torreon, Coahuila, Mexico, pod nazivom Fragility of The Absurd (2023), a koji čine nove skulpture kreirane u Murano tehnici. Po Wolfrydovom statementu on u ovim radovima preispituje Rat kao određeni kliše, odnosno reprezentaciju Rata u medijskom prostoru po kojem se isti tretira kao običan dio svakodnevnog života kao što je to odlazak po namirnice ili druga kupovina. Međutim u svojoj umjetničkoj strategiji, u ovim radovima Wolfryd odlazi još dalje te ironizira ali i istovremeno i spektakularizira dva tradicijska umijeća odnosno umjetničke tehnike koje su zbog količine turizma u Veneciji i Meksiku postale ne samo komodificirane već su otišle potpuno u smjeru kiča pretvorivši se tako u forme marginalnih kulturnih pojavnosti. Prva je naravno Murano tehnika izrade staklenih predmeta u radionicama na venecijanskom otoku Murano (od XIII. stoljeća do danas), a druga je ona meksičkih diorama odnosno Nicho arta, oblika narodne umjetnosti u zemljama Srednje i Južne Amerike u kojemu se malene figurice od različnih materijala mogu postavljati u staklene kutije (minijaturne oltare). (…)
(…) Barry Wolfryd nam svojim ciklusom Fragility of The Absurd, fascinantno koristeći ironiju ali i izravnu kritičnost prema sadašnjem vremenu površnosti i beznađa otvara pitanja o prožimanju kulturnih slojeva, marginalnim pojavnostima i liminalnim prostorima ali isto tako i o re-intepretiranju dvije velike kulture: meksičke – tradicijske i folklorne; i one američke – kako one nevidljive svakodnevne tako i one previše vidljive spektakularne.”
Josip Zanki
[1] Fascinacija američkom cestom i putovanjem prisutna je u Kerouacovom romanu Na cesti objavljenom 1957., jednako kao i u filmu Chloé Zao Nomadland iz 2021. godine.
BIOGRAFIJA UMJETNIKA:
Barry Wolfryd rođen je u Los Angelesu u Kaliforniji, ali većinu svoje umjetničke karijere ostvario je u Meksiku, gdje živi više od 45 godina. Wolfryd je započeo studij umjetnosti 1972. na Housatonic Community College u Bridgeportu, Connecticut. U dobi od 22 godine preselio se u Cholulu, Puebla, Meksiko, gdje je nastavio studij na University of the Americas, a od 1975. do 1979. na Allende Institute u San Miguel de Allendeu, Guanajuato. Godine 1982. studirao je na Chicago Art Institute, a 1984. na National Institute of the Arts u San Luis Potosíju, Meksiko. Godine 1985. seli u Mexico City, gdje živi i ima svoj atelje.
Wolfrydov rad obuhvaća slikarstvo, kombinirane tehnike, skulpturu u keramici, bronci i staklu, objekte i grafiku. Usredotočen je na korištenje ikonografije i imaginarija pop kulture kao sredstva za kritiku. Od 1985. godine održao je više od 40 samostalnih izložbi i sudjelovao na više od 120 skupnih izložbi. Među njima i izložbe u relevantnim muzejima, institucijama i galerijama u raznim zemljama.
PREDGOVOR
Radno vrijeme izložbe:
utorak – nedjelja 11 do 19h
ponedjeljkom i praznikom zatvoreno.
Izložba ostaje otvorena do 8.10.2023.