RAZGOVOR S ŽELJKOM BELJANOM

Donosimo vam kratak intervju s Željkom Beljanom, autorom izložbe “Mit, vez i Vuteks”, koju u Galeriji Karas možete pogledati do 19. srpnja.

Željko Beljan rođen je 1984. u Vukovaru. Od 2016. studira na Odsjeku za animirani film i nove medije Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu. Prvu samostalnu izložbu imao je 2016. u Osijeku (Inquiry Inc.), a nakon toga i u Galeriji Siva u Zagrebu (2018.).

Od 2010. primarno se bavi ilustracijom, stripom i izradom plakata te je autor brojnih plakata za razne zagrebačke klubove i druge umjetničke inicijative i bendove kojima je član ili suradnik.

Prethodni ciklus njegovih radova čine groteskne ilustracije čiji su protagonisti likovi iz crtanih filmova, a spajanjem horora, pornografije i crtića, istovremeno šokiraju i zabavljaju publiku. U ciklusu koji će nam predstaviti u Galeriji Karas, iako vidimo isti autorov rukopis, nailazimo na potpuno drugačiji medij i tematiku. U formi veza, Beljan nam predstavlja fragmente stvarajući mit o uništenju industrije u Slavoniji.

Prvotno si trebao biti komercijalist? Što te nagnalo da se okreneš umjetnosti?

Školu za komercijalista sam završio samo kako bih ispoštovao uvjet stjecanja četverogodišnjeg srednjoškolskog obrazovanja i mogao upisati fakultet, premda mi u toj oblasti stečeno znanje dobro dođe u računovodstvenim zadaćama koje obavljam za očevu tvrtku. Umjetnošću se zapravo bavim odavno, bilo je samo pitanje samopouzdanja i zrelosti da joj se posvetim u potpunosti. Baš je ta tema trenutno predmet mog novog rada u nastanku.

Za koje klubove/bendove i inicijative si do sada radio plakate? Imaš li fotografiju kojeg da objavimo uz intervju?

Vlastite bendove sam osnivao dijelom iz želje da za njih stvaram plakate i vizualne identitete. Radio sam plakate za Močvaru, KSET, Spunk, AKC Attack, medije Vizkulturu i Zarez.

 

U novom ciklusu vidi se zaokret ka društveno angažiranoj tematici? Kako se to dogodilo?

Ručni rad u suvremenoj umjetnosti obično koristi svoju marginaliziranost kako bi bio društveno angažiran. Ovaj je rad vezan za propast tekstilne industrije u Slavoniji, konkretno tvornice Vuteks. S obzirom na to da sam htio izbjeći stalno ponavljanje priče o propasti koja je na području Slavonije već gotovo postala dio folklora te se može primijeniti na bilo koju granu industrije, pokušao sam napisati mit o samom uništenju industrije. Priča, fikcija koja prati cijeli rad nikada neće biti napisana, nego se gotovo stripovski, u fragmentima i šumovima, pojavljuje ispred promatrača u formi veza. S obzirom na to da se sama propast odražava na cijelo područje, na vezovima se miješaju fantastični, dokumentaristički pa i autobiografski motivi.

Zašto vez? Gdje si naučio vesti?

Vezenju me naučila majka, koju je to naučila njezina majka. U mojoj je obitelji ručni rad općenito jako prisutan. Vez sam odabrao u nastojanju da prikažem kako ta tehnika, percipirana kao hobi, a ne „pravo zvanje“, često postaje „dodatna ekonomija“ za ljude koji su izgubili radna mjesta i svojim hobijem žele ostvariti dodatnu zaradu, koja na kraju postaje jedina zarada. Uz to me zanimao i sam odnos „crafta“ i umjetnosti, često krivo interpretiran, u kojem se ručni rad percipira samo kao dodatak umjetnosti.

Kako je trenutna situacija s pandemijom utjecala na tvoj život i rad?

Nastava na akademiji se odvijala putem interneta, a profesori su se pobrinuli da u karanteni ne budemo besposleni. Na jedan sam način u tom razdoblju čak i intenzivnije studirao, iako svakako samotnije. Što se tiče uvjeta za rad, imao sam sreće u cijeloj situaciji s pandemijom i potresom, tako da sam se bez većih problema posvetio studiranju i stvaranju.

Gdje sve pronalaziš inspiraciju za svoje radove? Tko su ti najveći uzori?

Zanimanje za određene teme rađa se kroz čitanje, istraživanje i promišljanje; zapravo je to jedan dugotrajan i neprekidan proces u kojem se isprepliće jako puno toga, pa nikad ne postoji jedna konkretna stvar za koju s odmakom mogu reći da je potaknula nastanak nekog rada. Trenutačno su mi najzanimljiviji umjetnici koji se bave tekstilom i srodnim materijalima, kao primjerice Mike Kelly, Grayson Perry, Thomas Lanigan-Schmidt, Yinka Shonibare i Rebecca Horn.

Radiš li na nečemu novome? Što još možemo očekivati u budućnosti?

Trenutačno radim na nekoliko projekata koji se svi na svoj način bave ručnim radom. S vezom nastavljam u nešto većem formatu i na netradicionalnoj podlozi, a u okviru drugih sam se projekata okrenuo i nekim drugim tehnikama ručnog rada.

Razgovarala Nika Šimičić

 

Info

RADNO VRIJEME (DOM HDLU):

*utorak – nedjelja: 11.00 – 19.00
*ponedjeljkom i praznikom zatvoreno.

 

CIJENA ULAZNICA (Dom HDLU)

3 EUR  Pojedinačna ulaznica

2 EUR  Pojedinačna dječja (iznad 6 god), učenička, studentska, umirovljenička ulaznica (1)

2 EUR  Pojedinačna grupna ulaznica (2)

6 EUR  Obiteljska ulaznica (3)

2 EUR Pojedinačna grupna ulaznica za škole (4)

2 EUR Pojedinačna strukovna ulaznica (5)

 

BESPLATNO za redoviti članovi udruženja HDLU; Redoviti članovi AICA, ICOM, DPUH, HND, IFJ, EFJ, IGET; te studenti ALU, studenti Dizajna i studenti FF smjera PUM, EKA, ili MUZ, učenici ŠPUD ,uz predočenje važećih isprava. Osobe s invaliditetom. Djeca mlađa od 6 godina.

Ulaznice se kupuju na blagajni HDLU-a tijekom radnog vremena izložbe.
Za ostale upite vezane uz ulaznice, molimo javite se na hdlu@hdlu.hr

 

Ulaznice sadrže 5% PDV.

 

(1) uz predočenje važeće isprave

(2) za grupe s više od pet osoba

(3) do najviše 4 člana obitelji s djecom starijom od 6 godina

(4) Cijena po učeniku, 1 pratnja učenika gratis.

(5) Za redovite članove ULUPUH, HDD, UHA, ORIS, HULU Split, HDLU Osijek, HDLU Rijeka, HDLU Dubrovnik, HDLU Istra, HDLU Varaždin, uz predočenje važeće članske iskaznice

 

 

Galerija Karas

Radno vrijeme:
Uto: 10 – 13 | Sri – pet: 16 – 20
Sub: 10 – 13
Ned, pon i praznikom zatvoreno

Ulaz besplatan

Izložbe

 

 

 

 

 

 

 

Izdvojeno

PLATI UMJETNIKA!

HDLU