„Zagrebačko proljeće ateljea“
Svim sudionicima 1. izdanja bienalne manifestacije ”Zagrebačko proljeće ateljea”
Otvaranje ”Zagrebačkog proljeća ateljea” je 17. travnja u 12:00 sati u galeriji Hrvatske pošte, Jurišićeva 13.
POPIS ATELJEA
REALNA SITUACIJA
Zahvaljujemo svima koji su se odazvali prvom pozivu jer ste time ostvarili 2 rezultata odjednom: omogućili ste sebi da sudjelujete, a i samom ”Zagrebačkom proljeću ateljea” da postoji. Nećemo Vas sada gnjaviti sa koliko svih poteškoća i financijske neizvjesnosti stoje iza realizacije. Na današnji dan još nije uplaćen nikakav novac, ali svejedno idemo dalje. O tim svim detaljima ćemo na Skupštini HDLU-a. Dakle, vi ste baza svih budućih izdanja i daljnje suradnje. Svaki se sudionik poziva da dođe od 16. travnja između 9:00 i 13:00 sati u tajništvo HDLU-a i dobije 5 informativnih postera ”Zagrebačko proljeće ateljea” gdje su uz reprodukciju jednog vašeg umjetničkog djela nalaze podaci o vama, adresa ateljea i najbliže tramvajske stanice. Također, na tom posteru postoji i plan grada Zagreba gdje su svi ateljei obilježeni. Dozvolite da vas zamolimo jednu jako bitnu stvar koja je bitna za sam kredibilitet manifestacije. Budite svi u vremenu u kojemu ste naveli da ćete biti u vašim ateljeima jer to je najbitnije za sam kredibilitet same manifestacije. Na kraju manifestacije ako je još netko zainteresiran za informativni poster, neka se preko e-pošte predbilježi. Ukoliko nakon manifestacije preostaju informativni posteri, mi ćemo ih vrlo rado podijeliti. Inače, samo otvaranje će biti u zajedničkom ateljeu svih onih kojih nemaju atelje, u galeriji Hrvatske pošte, Jurišićeva 13 i to u 12:00 sati. Ostale detalje ćemo javiti još 2 dana prije, ali nam je jasno da koji su u svojim ateljeima ne mogu istovremeno biti na 2 mjesta.
10. travnja predan je komisiji koja urudžbira sve nove prijedloge za buduća partnerstva glavnih gradova s Parizom informativni materijal o 1. izdanju o ”Zagrebačkom proljeću ateljea”. Odluka o predbilježbi znat će se 15. listopada 2013. Kandidati uz Zagreb su Moskva, Stockholm i Kijev, s time da se razgovara da bi Zagreb bio 2016.
***
Sudionici u zajedničkom ateljeu ”Realna situacija”
Podsjećamo vas da je 16. travnja, od 13:00 do 16:00 predviđeno da se smjestite u zajedničkom privremenom ateljeu u centru grada. Uz svoje slike, možete donijeti i svoje štafelaje i ostale stvari kako bi svaki sudionik u svom dijelu prostora radio ili izlagao svoja djela. Napominjemo da će i otvaranje 1. izdanja ”Zagrebačko proljeće ateljea” biti u vašem zajedničkom ateljeu u srijedu, dakle, vi i vaša situacija što nemate ateljee biti će i na neki način u centru medijske pažnje, što smo i htjeli na takav način ukazati na problematiku umjetnika koji nemaju svoj atelje. Prema gradu Zagreba izlazimo s molbom i prijedlogom da se nađe jedna mogućnost nove lokacije u Zagrebu u kojoj bi se prostorno omogućilo djelovanje novog broja umjetničkih ateljea. Jer zadnja atribucija od grada bila je 2004. s ateljeima Žitnjak.
Svi sudionici 1. izdanja ”Zagrebačko proljeće ateljea”dobit će 5 informativnih postera u kojem se nalazi jedna reprodukcija vašeg djela, vaša profesija i adresa zajedničkog ateljea u galeriji Hrvatske pošte, Jurišićeva 13. Ako na kraju te manifestacije preostaju informativni posteri, a netko je zainteresiran za još nekoliko primjeraka neka se preko Interneta predbilježi.
***
Lomiti led u „nama“ i oko „nas“
„Zagrebačko proljeće ateljea“ – što da se o tome misli?
Uvijek pred javnost izlazim s istinom. Ja sam gol, ne skrivam ništa. Predajem sve što mi se intimno događa. ∼ Ivan Kožarić
Jamačno i hotimično ova se manifestacija ne bazira na stereotipima i klišejima „star sistema“ u kojemu bi poznati umjetnici bili naglašeniji od tzv. nepoznatih ili da bi oni bili lideri ili amblemi čitavog projekta. Dakle, svi su ateljei jednaki i veže ih zajednička odluka koja neminovno proizlazi iz otvorenosti srca i shvaćanja da je bolje svoju budućnost aktivno zajednički stvarati, nego ju pojedinačno pasivno iščekivati.
Ovdje, svi prisutni, koji su se odazvali pozivu, bivaju protagonisti kako društvenog događaja, tako i kulturnog i umjetničkog pluralizma. U ovom kontekstu, izraz društvenog ima dvosmjerni značaj. Onaj u smislu vrijednosti jedne udruge (HDLU) koja želi reaktivirati svoj društveni život i smisao kolegijalne solidarnosti između svojih članova te HDLU-a kao javnog subjekta kulture i umjetnosti u društvenoj zajednici grada i države u kojoj se svi nalazimo i aspiriramo prema boljoj budućnosti. Želimo da se oživi onaj uljudni građanski običaj posjećivanja umjetničkih ateljea, toliko uobičajen u europskim demokracijama te da su kulturne vrijednosti jednoga grada itekako i njegovi ateljei, a zatvaranje dotičnih nekultura.
Možda će netko naglasiti da je moglo i više ateljea. Uz pitanje, što je on konkretno napravio da se to dogodi, evo našeg odgovora: oni koji sudjeluju personificiraju onu poznatu pjesničku izreku: „Čovječe, pazi da ne ideš malen ispod zvijezda!“ Zahvaljujući upravo ovom odazivu umjetnika, ovo 1. izdanje, na nivou grada Zagreba, ugledalo je svijetlost dana i mami u očima posjetitelja pogled pažnje u skrivene prostore kreativnog čina našeg grada što preko svojih ateljea otkriva onu skrivenu svjetlost kulture i umjetnosti što nas obasjava gledajući je…
Ovo se 1. izdanje događa između dva ekstremna kontrasta što ritmiziraju našu svakodnevicu, htjeli mi to ili ne, i utječe na naša razmišljanja i ponašanja. To su ulazak Hrvatske u Europsku uniju s jedne strane te rastuća nezaposlenost od preko 370 tisuća i 250 tisuća građana što trpe financijsku blokadu s druge strane…
Pesimizam je u svim sferama, građani gube svoj identitet i lice budućnosti te bivaju samo statistički podatak ili do kosti ogoljene brojke tehničkog viška nalik na logore ideologije rentabilnosti u kojem je profit robe dragocjeniji od ljudskog života. Zbog ovrha, žive obitelji se u zimskim mjesecima izbacuju iz domova nasred vlažno-prohladnih i snježnih ulica i stiče se dojam kao da su Prijatelji životinja u zaštiti svojih ljubimaca organiziraniji nego kada je u pitanju naša ljudska vrsta…
I što na to sve da kaže kultura i kako se u tome svemu baviti umjetnošću, kako da ljudi imaju volje uopće za bilo što (pa i otvaranje svojih ateljea) kad život tj. preživljavanje biva oblik luksuza i gorkog umijeća?
No usprkos svemu, realizacija lijepe ideje upravo je u ovakvim vremenima potrebna da nas stavlja u aktivnu energiju transformacije koja će postepeno (nažalost ne i odmah) probijati dugogodišnje hermetičke slojeve pasivnosti većinskog članstva HDLU-a.
U ovim anemičnim vremenima pokažimo puninu naše krvne slike. Pokažimo boje i forme našeg talenta i mašte. Ne budimo bezlični, pokažimo naše lice, naše oči i svijetlost naše emocije u njima. Jer naše oči nisu samo u stanju sanjati ljepše svjetove, već ih i ostvariti konkretnom gestom i sintezom kreativnog čina, usprkos i unatoč svemu suprotnom što nas svakodnevno okružuje i gazi. Probudimo sa „Zagrebačkim proljećem ateljea“ emociju u očima posjetioca naših svjetova, što ih njihovim očima poklanjamo na gledanje u našim ateljeima. Probudimo to vječno proljeće unutarnjeg bića u svima nama. Zar to nije najljepši razlog umjetnosti i kulture kao civilizacijski element identiteta našeg vidljivog svijeta…
Inicijator projekta
Marc Pio Maximilien Salvelli
***
Predgovor:
„Zagrebačko proljeće ateljea“
(Dani otvorenih vrata gradskih, institucionaliziranih, privatnih i improviziranih ateljea)
Bienalna manifestacija
Zbog čega ta manifestacija i koji su joj ciljevi?
Kreativnost pretpostavlja prekid rutine kako bi se svjetovi oko sebe, a i oni u nama, mogli vidjeti na novi način. Čovjek preko svog organizma ostvaruje kako povezanost, tako i komunikaciju interijernog i eksterijernog svijeta svoga postojanja i života (tako bi se i HDLU, za svakog člana, trebao pozicionirati kao strukovni instrumentarij ovog maloprije izrečenog).
Manifestacija „Zagrebačko proljeće ateljea“ na svoj specifičan i sublimativan način u funkcionalnoj stvarnosti inicira mogućnost da esencijalna i egzistencijalna dimenzija umjetnika bude percipirana u sinergiji društvenog konteksta aktualnog vremena i trenutka.
Uvijek kada želimo komunicirati nešto veliko i istinito ponajprije se moramo odlučiti biti otvoreni, otvoriti se prema svijetu i prema samima sebi. Ta kvaliteta omogućuje da se i svijet otvori prema nama i onomu što mu želimo komunicirati.
„Zagrebačko proljeće ateljea“ upravo je taj altruističan poziv otvorenosti. Upućen kako umjetnicima, tako i publici zainteresiranoj za vizualnu umjetnost i otkrivanja skrivenih mjesta gdje ta umjetnost nastaje prije no što odlazi u „život“ galerija, muzeja, javnih ili privatnih zbirki…
Grad Zagreb sa svojim „proljećem ateljea“ dobiva ne samo jedan novi kulturološki sadržaj, već i ispravljaju svoju odsutnost na europskoj mreži glavnih gradova što impulsiraju i takav vid događaja kako za publiku, tako i za turiste tih gradova i potencijalnih kupaca umjetnosti.
Ovim hit projektom, HDLU, u partnerstvu s Gradskim uredom za obrazovanje, kulturu i šport, uz podršku Ministarstva kulture Republike Hrvatske, javnosti nudi uvid u čaroliju jednog od svojih najvećih blaga – mjesta gdje se stvara umjetnost te prekida praksu da samo izložbama pokazuje umjetnost.
No, vrlo nam je drago da na ovoj manifestaciji sudjeluju i institucionalni ateljei kao što su ateljei Hrvatskog restauratorskog zavoda jer u njima rade itekako vrijedne i zatajne ruke koje nisu uvijek medijski eksponirane te koncept svjetskog unikatnog Antimuzeja koliko god bio svjetski još dan danas u našem svijetu nije našao svoje mjesto koje zavrjeđuje.
Specifičnost 1. izdanja je vidljiva da je dan prostor i medijska pažnja kolegama koji nemaju svoje ateljee, a svakodnevnica života im je ipak ispunjena sa onim vrijednostima što su diplomirali i koji čine kulturnu vrijednost ne samo našeg grad već i šire. Oni svoj zajednički privremeni atelje imaju u centru grada u galeriji Hrvatske pošte. Također, sudjeluju dva velikana kiparske misli i prakse. Jedan smješten između tišina gornjogradskih ulica, a drugi u dinamici i žurbi Novog Zagrebu…
Dakako, u Zagrebu već postoje neke parcijalne manifestacije otvorenih vrata ateljea, što je pohvalno. Međutim, nije pohvalno to što su nasuprot tome strukture Grada, medija i potencijalnog interesa javnosti izolirane, ignorirane i daleko od značaja kojeg one zaslužuju i kojima bi se Zagreb kao glavni grad mogao i morao ponositi u perspektivi svoje budućnosti u Europskoj uniji.
U sklopu ove manifestacije, svi koji nemaju atelje izlažu svoja djela u galeriji Hrvatske pošte. Ta je izložba pod nazivom „Realna situacija“ sa ciljem da se prema Gradonačelniku i izvršnoj vlasti Zagreba uputi molba da se pronađe još jedna nova lokacija kojom bi grad Zagreb mogao dobiti jedan novi broj mogućih ateljea. Posljednji puta je nova lokacija dodijeljena 2004. godine i tom gestom Grad Zagreb zaslužuje samo pohvalu, a za jednu mogućnost nove lokacije, još veću pohvalu.
Neka nas događaj o poskupljenju ateljea ne demotivira za ovu manifestaciju. Naprotiv, pokažimo ljepšu stranu svijeta, a imamo što i pokazati. Oni umjetnici čiji prostori ateljea nisu na nivou kvalitete njihovih talenata neka se ne srame pokazati ih posjetiteljima, a onim umjetnicima čiji ateljei ne odražavaju visoki nivo socijalizacije neka ne bude neugodno otvoriti svoja vrata, kao što nije neugodno njihovim kolegama u Madridu, Stockholmu, Parizu, Rimu, New Yorku, Moskvi i Kijevu. Sve je to šarenilo i stvarnost ovog eksterijernog svijeta u kojemu smo mi umjetnici i u kojemu nemaju svi uvijek jednaku šansu. Želimo da se ovaj projekt percipira kao mogućnost šanse koja je i paralelno novi kulturni događaj, kako za umjetnike, tako i za građane i strukture grada Zagreba. To je neposredna prilika da se međusobno upoznaju i pomaknu horizonti umjetnosti te da nam prvo izdanje „Zagrebačkog proljeća ateljea“ daje još mnogo takvih proljeća, kako u našem gradu, tako i u našim srcima. Jedno od budućih biti će naše partnerstvo s pariškim izdanjem slične manifestacije. A zašto ne i nacionalno izdanje – „Hrvatsko proljeće ateljea“ te zajedničko izdanje na nivou svih glavnih gradova Europske Unije?! Na kraju, ili na početku priče, tu je i budućnost Zagreba kao europske prijestolnice kulture…
Marc Pio Maximilien Salvelli