31. Salon mladih : KOREKCIJE – program
31. SALON MLADIH : KOREKCIJE
Hrvatsko društvo likovnih umjetnika
Trg žrtava fašizma bb, Zagreb
www.hdlu.hr
4.9-23.9.2012.
Radno vrijeme: 16 – 22.30
Ulaz slobodan
—————————————————————————————————————————
31. SALON MLADIH : KOREKCIJE
31st YOUTH SALON : WHERE TO ELECT THERE IS BUT ONE
“Where to elect there is but one, / ‘Tis Hobson’s choice–take that, or none”, komentira 1688. godine Thomas Ward u poemi “England’s Reformation” izbor koji daje veleposjednik Hobson – uzmi ili ostavi. Ukratko, priča govori kako je Hobson u najam davao bilo kojeg konja iz svoje staje, pod uvjetom da to bude prvo grlo u nizu. Nakon par stotina godina u teorijama izbora, Hobsonov izbor zvuči kao britka i rezignirana satira svih pokreta otpora, od suvremenika mu Guya Fawkesa, pa do suvremenih Occupy pokreta, oboružanih maskama londonskog anarhiste.
Teško je odrediti točan broj bijenalnih izložbi koje se održavaju u čitavom svijetu, no zasigurno je riječ o nekoliko stotina, većih ili manjih, među kojima je Salon mladih jedan od rijetkih bijenala koji tvrdoglavo svakim svojim izdanjem pokušava iznova naći način da se promijeni, ukine ili redefinira. Od samog osnutka 1968. godine, svako novo izdanje Salona na svoj način nastoji izbjeći bazičnu postavku prikaza Presjeka ili Situacije trenutne umjetničke produkcije, dok ostaje paradoksalna činjenica da svi Saloni dijele jednu vrlo karakterističnu crtu političke stvarnosti (ne samo) ovih prostora. Bez obzira u kojem smjeru promjena krenula, boljem ili lošijem, svaka nova izborna garnitura u potpunosti odbacuje pokušaje prethodne i započinje iznova. Od beskompromisnosti izbora, stranih gostiju, otvorenih ateljea, autorske izložbe, natječaja, preko revolucije do tržišta, svaka od ovih metoda već je itekako uspješno oprobana, ali i vrlo brzo napuštena, pokazavši svoje izrazite prednosti, kao i nedostatke. Namjera ovogodišnjeg Salona je upravo vratiti se oprobanim pokušajima prijašnjih kolega i kolegica, kustosa i umjetnika, stvoriti kontinuitet, ponovno upotrijebiti metode koje su se pokazale uspješnima te pokušati otvoriti pitanje koje se proteže u pozadini svake od ovih izložbi: postoji li uopće mogućnost institucionalne pobune umjetnika?
Ovo pitanje je i okosnica ovogodišnjeg programa KOREKCIJA. Dijagnoze, kao i u prijašnjih izdanja, ostaju iste: u mnogim slučajevima razina likovne pismenosti izrazito je niska, a tekstualna su obrazloženja iz pera budućih akademskih građana radova neartikulirana do stupnja začudnosti, dok je inventivnost ili pak razina izvedbe u dobroj mjeri povezana s izostankom bilo kakve vrste interesa i samoobrazovanja. Jednako tako vjerujem da boljke odabira odgovaraju upravo onima grupnih izložbi. Naime, kriteriji su različiti i neujednačeni ne s namjerom stvaranja prikaza najboljeg od najboljeg, nego zahtjevima revijalne izložbe Salona mladih: isticanje nova imena, odabir onih umjetnika koji izvedbom i zamisli odskaču na bilo koji način, ili pak imaju zaokružene, promišljene i suvisle prijave. Ne znači, naravno, da među onima koji nisu primljeni na izložbu nema i boljih radova. Dapače, tome i služi otvoreni arhiv prijava, jer Presjek ili Situacija nisu samo odabiri na izložbama, nego upravo i sve ono što je prijavljeno, kao i oni koji se odbijaju prijaviti.
Ovaj Salon smatra da odbijenih nema te je programom Korekcija otvoren svima. Salon mladih ne traje samo jedan mjesec u dvije godine. Naime, pitanje budućnosti Salona nije pitanje same izložbe, nego i perioda između nje, suradnje institucije i pojedinaca te kreiranja sustava obrazovanja. S manje ili više razlike, većina ovih teza može se primijeniti ili je bila spomenuta i prisutna na gotovo sa svim proteklim izdanjima izložbe. U skladu s time, postoji velika vjerojatnost da će se inercijom jednako tako i nastaviti. Ovogodišnji je, dakle, 31. po redu Salon mladih još jedan u nizu eksperimenata, no kakvi god njegovi rezultati na koncu bili, eksperiment je ono što si Salon, ako već ništa drugo, može i treba priuštiti.
Kustos 31. salona mladih: Vladimir Čajkovac
Izlažu: Jelena Azinović, Vanja Babić, Jelena Dabić, Sebastijan Dračić, Dalia Finek, Martina Grlić, Luka Hrgović i Duje Medić, Vida Guzmić, Nina Kurtela, Ivan Latin, Hana Miletić, OKO, Pavle Pavlović, Petar Popijač, Ivan Prerad, Dina Rončević, Igor Ruf, Damir Sobota, Lana Stojićević, Stipan Tadić, Vanja Trobić i Damir Žižić.
PROGRAM: KOREKCIJE
1. POSTOJI LI MOGUĆNOST INSTITUCIONALNE POBUNE UMJETNIKA?
Kao glavni problem ovogodišnjeg salona postavlja se pitanje forme i funkcije izložbe, budući da je s vremenom došlo do inverzije Salona mladih u odnosu na institucionalne manifestacije, a i najčešća kritika „izložbe presjeka dvogodišnjeg stvaralaštva” u potpunoj je suprotnosti s inicijalnim idejama pobune mladih umjetnika. Na ovogodišnjem Salonu od pristiglih 180 prijava samo je dvadesetak izabrano, međutim, paradoks leži u činjenici da je veliki broj “odbijenih”, odnosno u duhu Korekcija „neprimljenih” radova, već bez ikakvih ograničenja prikazan na renomiranijim izložbama velikih institucija. Koji će izlagački format, i je li on nužno izlagački, preuzeti zadaću pomicanja granica u umjetnosti, a istovremeno i postati platforma za afirmaciju mladih umjetnika?
Voditeljica: Karla Pudar
Srijeda, 5.9.2012. u 19 sati
Joanna Warsza, Laura Palmer Foundation, Varšava
Marko Golub, HDD, Zagreb
Leila Topić, MSU, Zagreb
Subota, 8.9.2012. u 19 sati
Annabelle Diot, Lordculture, Pariz
Emily Butler, Whitechapel Gallery, London
Subota, 15.9.2012. u 19 sati
Borbála Szalai, Freelnce Curator, Budimpešta
Áron Fenyvesi, Galerija Trafó, Budimpešta
Voditelji: Martina Kontošić, Tihana Puc, Martina Vrbanić, Marko Janković
Petak, 21.9.2012. u 19 sati
Biserka Cvjetičanin, Institut za međunarodne odnose, Zagreb
Od Europske zajednice za ugljen i čelik do Kreativne Europe: europska kulturna politika i suradnja
Sanjin Dragojević, Fakultet političkih znanosti, Zagreb
Važnost strateškog planiranja za kulturni razvoj
Subota 22.9.2012. u 19 sati
Stefano Baia Curioni, Universita’ Bocconi, Milano
Status creation proces in the contemporary art
2. KPP – PRAKTIKUM KUSTOSKE PLATFORME
Otvoreni ured KPP-a nalazi se na prvom katu Prstena
Kustoska platforma (KP) je projekt pokrenut 2008. godine, čiji je cilj omogućiti dodatnu teorijsku i praktičnu edukaciju iz područja suvremene umjetnosti. Program KP posvećen je proširenju znanja iz polja vizualne umjetnosti, te susretu i radu s protagonistima umjetničke, kustoske i kulturne scene u Hrvatskoj i svijetu. Uz dva osnovna istraživačka modula Metode i strategije izlagačkih praksi i Tekst i kontekst, ovogodišnji program uvodi i Praktikum Kustoske platforme. Rad na konkretnom izložbenom projektu bitan je dio kustoskog programa koji omogućava polaznicima/ama uvid u moguće metodološke, tehničke i teorijske alate vezane uz koncepciju i realizaciju izložbi.
Praktikum Kustoske platforme (KPP) ove je godine dobio priliku biti dijelom 31. Salona mladih putem analiza i sudjelovanjem u projektu definiranja Salona. On tako predstavlja, u procesu učenja, pokušaj jednog kritičkog entiteta unutar Salona samog, nastojeći monitorirati rad kustosa, analizirati svrhu i koncepciju Salona, ‘selekciju’ umjetnika/ica, pratiti događanja, te se uključiti u razgovor s gostima i protagonistima Salona.
Kroz analiziranje i istraživanje javnog arhiva prijava, Kustoska platforma dekonstruira Salon, a u konačnici ima za cilj dati prijedlog budućih izdanja Salona. Na taj način, u dijalogu s ovogodišnjim Salonom, unutar programa KOREKCIJA nastoji iznjedriti jednu od mogućih idejnih kustoskih koncepcija.
KPP će pratiti, indeksirati i kritički sagledavati ovogodišnji Salon, te problematizirati ulogu i budućnosti Salona mladih.
Koordinatorica: Mirna Rul
www.kustoskaplatforma.com
Sudionice KPP-a: Ana Perišić, Barbara Katić Jovanović, Čejen Černić, Irena Solenički, Julija Gracin, Lena di Sopra, Mirna Rul, Nevenka Šarčević, Tea Hatadi, Željana Bilušica
PARALELNI SALON
Odbor za Paralelni Salon nalazi se na prvom katu Prstena.
Opozicija Salona nastoji se ostvariti kreiranjem konceptne institucije savršenog Paralelnog Salona baziranog više na neodređenoj kući Gorgone i imaginarnim paviljonima kolektiva General Idea, nego postupcima i metodama tradicionalnih Salona odbijenih. Paralelnim Salonom pokušat ćemo odgovoriti na pitanje kakav je Salon mogao biti pregledavanjem prijavljenih radova, ponovnim uključivanjem arhiva prijava u ponovno i javno razmatranje, preispitivanjem kriterija izbora i mogućnostima izlaganja, istraživanjem razmišljanja umjetnika, posjetitelja i gostiju o pozicijama izbora, selekcije, funkcije umjetnika i institucije, kao i analizom radova i umjetnika uključenih na Salon odbijenih.
Rezultati istraživanja bit će objavljeni u katalogu Salona.
Koordinatori: KPP i Vladimir Čajkovac.
Poziciju Antisalona ili Salona odbijenih u okvirima Paralelnog Salona zastupaju Vladimir Tatomir i Stipan Tadić. Smatramo da u ovim slučajevima više ne možemo govoriti o odbijenim umjetnicima, no Salon odbijenih zanimljiv je za studiju slučaja o načinima pozicioniranja mladih umjetnika kao i uvjetima stvaranja oporbe te odnosa umjetnika i institucija i drago nam je da možemo i ove godine uključiti i taj segment u procese kritike institucije Salona.
U prostorima Medike bit će organizirana izložba na čije se sudjelovanje može prijaviti na mail antisalon12@gmail.com
Organizacija Antisalona/Salona odbijenih: Stipan Tadić, Vladimir Tatomir
ARHIV PRIJAVA
Dokumentacija prijavljenih umjetnika koji pristanu sudjelovati u izložbenom programu Korekcija i dozvole uvid u prijave bit će dostupna na pregled.
3. SALON IZVAN SALONA – SALON NAKON SALONA
Jedan od ciljeva ovogodišnjeg Salona jest proširenje djelovanja Salona mladih izvan nacionalne selekcije i bijenalne izložbe. Gost izložbe Salona je mladi grčki umjetnik Petros Moris, na preporuku Irene Borić predavanje će održati Noah Angell, dok će za [BLOK] Salon mladih biti potpora u postavljanju radova mladog umjetnika Mladena Miljanovića, na izložbi koju kuriraju u listopadu u prostorima HDLU-a.
Četvrtak, 13.9.2012. u 19 sati
Petros Moris, Kustoska platforma KERNEL, Atena – London
Procedural: Collection – Structural Adornment / Inherited Activity
Izvedba, razgovor s umjetnikom
Srijeda, 18.9.2012. u 20 sati
Noah Angel
Forgetting and Negative Space in the ethnographic field recording
Performans-predavanje, razgovor s umjetnikom
Datum naknadno
Mladen Miljanović, Banja Luka
Laku noć / Stanje tijela
Najava izložbe koju u listopadu kuriraju Ivana Hanaček, Ana Kutleša i Marijana Rimanić ispred [BLOK]-a u okviru projekta “Između svjetova”.
4. RADNI PROGRAM
Radionice
Ponedjeljak, 17. 9. u 18 sati – Petak, 22.9.u 18 sati
Organizacija i promocija izložbe
Voditeljica: Tena Razumović
Radionica je osmišljena kako bi polaznicima dala praktične vještine i potakla razvoj osobnih kvaliteta potrebnih za organiziranje umjetničkih, event ili dizajn izložaba. Kandidati će raditi kao dio tima, no bit će izloženi cijelom nizu organizacijskih područja. Namjera je poticanje kandidata na aktivno sudjelovanje te razvijanje projektno-planskih vještina, poticanje na upravljanje projektima, stjecanje praktičnih iskustava vezanih uz marketing i prezentaciju projekta i učinkovito funkcioniranje unutar i vođenje tima.
Poželjno je prijaviti se na mail hdlu@hdlu.hr, tel. 01/, najkasnije do 14.9.2012 s naznakom Razumović
Utorak 18.9. 2012. u 19 sati
Likovni umjetnici na tržištu rada – autorskopravni i financijski aspekti
Voditelj: Stribor Jurčić, autorskopravni specijalist
Interaktivna diskusija o zaštiti autorstva likovnih umjetnika i ostvarivanju njihovih autorskih prava, kao dio bogatog ovogodišnjeg Pegazovog autorskopravnog edukacijskog programa za hrvatske autore, producente i umjetnike izvođače u suradnji s HDLU… Besplatna za sve sudionike!
Tema ove radionice su problemi s kojima se suočavaju likovni umjetnici kad kao autori izlaze na tržište rada – bilo da se djela naručuju od njih kao samostalnih umjetnika, bilo da su zaposleni kao kreatori likovnih rješenja web stranica, plakata, logotipova, ilustracija i sličnog. Autorskopravni i financijski aspekti njihovog angažmana – ugovori o radu ili o stvaranju autorskih djela po narudžbi, porezne pozicije u vezi s time, status samostalnog umjetnika, ali i nedozvoljena prerada i druga korištenja, plagijati, nelojalna konkurencija “kineske robe” i sl. – teme su o kojima želimo razmijeniti mišljenja, znanja i iskustva.
Poželjno je prijaviti se na mail hdlu@hdlu.hr, tel. 01/, najkasnije do 14.9.2012 s naznakom radionica Jurčić
Dugoročni program/ Piloti
Petak, 14.9.2012. u 19 sati
Inkubator – Case study
Voditelji projekta/moderatori rasprave: Marko Janković, Martina Kontošić
Sljedeći hipotezu kako se umjetnici između svog potencijala, formalnog obrazovanja i realizacije nalaze u logističkom vakuumu, pod okriljem Salona otvorit će se rasprava o razvoju modela koncentrirane podrške mladim umjetnicima. Razrada koncepta uključivala bi analizu administrativnog, edukativnog i zastupničkog aspekta suradnje umjetnika i voditelja projekta. Željena posljedica suradnje bila bi umanjena vjerojatnost odustajanja umjetnika od kreativnog stvaralaštva uslijed teže prilagodbe na tržišnu realnost i profesionalni svijet izvan Akademije.
VODIČ (kroz likovnu scenu i tržište umjetnina)
Zatvorena rasprava
Sastanak radne grupe s ciljem razvoja projekta na temu organizacije tržišta za suvremenu umjetnost u Hrvatskoj, kojim bi se utvrdila trenutna situacija, definirao okvir za budući razvoj, ispitao sustav kreiranja vrijednosti i definiranja cijena u suvremenoj umjetnosti te, nakon dugoročnog istraživanja, sastavio priručnik za kupovanje radova suvremenih umjetnika.
Kolegij – Kulturni management
Zatvorena rasprava
Sastanak radne skupine s ciljem pokretanja novog kolegija iz područja Managementa u kulturi unutar Sveučilišta u Zagrebu na kojem bi se definirao okvir za budući sadržaj i realne mogućnosti provođenja takvog kolegija.
5. FILMSKI PROGRAM
STRATEGIJE OTPORA – otvorena selekcija filmova na temu pobune i otpora
Nedjeljom od 17 do 22 sata
Video program – izbor kratkih formi video stvaralaštva od eksperimentalnih filmova do muzičkih videa
Izbor: Livio Rajh
Utorkom od 21 do 22.30 sati
Raspored događanja 31. Salona mladih : KOREKCIJE možte preuzeti OVDJE.